3D arkitektur rendering

Date Added: October 16, 2008

Author: Michael Bernhard

?

Hvad er 3D rendering?

3D rendering eller fotorealistisk rendering indebærer at producere et billede baseret på tredimensionel data fundet på computeren. 3D rendering kan være både abstrakt eller ligeså realistisk som et maleri eller et foto. I modsætning til et fotografi skal 3D rendering skabes udfra ingenting. Det første man bør gøre er at gennemgå modelering og animationsprocessen. Man kan sige at det bliver gjort “real time”, idet computeren laver renderingerne uden forsinkelser ved hver bevægelse eller ændring af 3D modellen.

Rendering og skyggeteknologien startede først i 1960erne, hvor det blev opfundet af designeren William Fetter, som prøvede at lave en ny process for at maksimere effektiviteten af layouten inde i flyenes cokpit. Teknologien udviklede sig naturligvis med tiden, så scenerne blev mere komplekse. Det havde mange navne dengang, så som “Gouraud Shading”, “Phone Rendering” og senere “Ray Tracing”, indtil det til sidst kom til at hedde 3D rendering.

Den nyeste teknologi er derfor langt længere fremme end basal “Ray Tracing”. Ved brug af hurtigere computere er det nu reglen nærmere end undtagelsen at 3D renderinger skal være fotorealistiske.

3D arkitektur rendering er en niche

3D tillader at stimulere dine kreative evner med bevægelser, dybder og animation. Over årene har firmaer i større og større omfang gjort brug af 3D visualiseringer, som gør en enorm forskel når man gerne vil markedsføre sit projekt. Du kan vise dit projekt på mange forskellige måder igennem 3D, og dermed har man en fordel i forhold til ældre metoder at fremstille sine projekter på. Fotorealistiske billeder er især populære i tilfældet af ejendomme der skal sælges. Potentielle kunder er interesserede i det endelige product, så 3D arkitektur renderinger, animation og walk-throughs er en logisk måde at præsentere sit arbejde på.

Hvordan bedømmer man om en 3D arkitektur rendering har kvalitet?

3D rendering er en god måde at fremvise produkter og ideer på til især potentielle kunder, så derfor er det vigtigt at vide hvordan man laver en god rendering. Dine ideer bliver fremført i et 3D rum for at gøre billederne så foto-realistiske som muligt. For at lave en superb rendering, er det nødvendigt at sætte fokus på følgende områder: mønstre og strukturer (textures), belysning, gennemsigtighed, have den rette vinkel, at have en detaljeret model og en god balance af objekter (entourage).

Texture – En metode til at tilføje detaljer, hvor du kan specificere farve, hvor meget afspejlning der skal være og selv hvor bumpet billedet skal se ud. “Textures” sørger for at 3D modeller ser betydeligt mere detaljerede og realistiske ud end de ellers ville have gjort. For at opnå en højere grad af fotorealisme, er det vigtigt at sørge for at hjørnerne passer godt til modellen, have et større antal mindre polygoner og glem ikke at opnå en høj grad af præcision. “Textures” kan også blive gentaget horizontalt og/eller vertikalt (med eller uden en grad af rotation), en teknik som er meget anvendt for at modellere overflader så som murstensvægge, gras, veje, hegn, etc. Det kan anvendes på to måder: enten kan “texturen” erstatte den farve polygonen tidligere havde, eller også kan “texturen” blandes med polygonens overflade og farve.

Belysning – Dette er vigtigt idet det virkeligt øger til billedets fotorealisme. Belysning indebærer at lave lys, skygger, samt rekleksioner. Lys effekter kan have en stor indvirkning på hvilken stemning billedet giver, og det kan være en svær kunst at lære. Visualiseringen af lys i et rum og dets effekt på modellens indhold er en af de største udfordringer i 3D arkitektur rendering. Det bedste råd der kan gives er at eksperimentere, ignorere generelle råd, og finde ud af præcis hvordan dine lysfunktioner virker, og hvilken effekt de har på din rendering. En god belysning kan beskrives som en scene der er godt belyst så man kan se hver en detalje.

Gennemsigtighed – Gennemsigtighed og lysets reflektion igennem et transparent materiale er de vigtigste parametre for at opnå en realistisk rendering af et objekt som f.eks. et glas. Det er også vigtigt at man kan se en skygge af ens objekter.

Find den rigtige vinkel – At bruge den rigtige vinkel er en af de vigtigste ting man skal huske. Man skal sørge for at de vigtigste facader af bygningen er til at se.

Detaljerede modeller – At bygge miniature modeller er en ekstremt tidskrævende opgave, og endnu mere for 3D modeller. Det kræver meget fokus på små detaljer for at opnå et perfekt resultat. En 3D model er en computer simuleret “wireframe” repræsentation af et objekt. For at lave en god 3 …