Facebook-knapperne Del og Synes godt om

Date Added: November 1, 2012

Author: Charly Olsen

?

Har du en mindre webshop, så har du nok læst en hel del om betydningen af at markedsføre din butik på de sociale medier. Vi kan formentlig hurtigt blive enige om, at Facebooks betydning online er vigtigst, så har du ikke uanede mængder af tid, så virker det logisk nok at skyde det meste af din reklamering af på Facebook.

Alle online butikker bør som minimum have en Facebook page, hvor interesserede kan finde info om shoppen, og hvor du kan slå nyheder eller tilbud op til interesserede og i sidste ende generere mere salg i din webshop.

Like/Share

De her to knapper er de vigtigste for din butik, for med dem kommer dit budskab ud til nye kunder. Når en besøgende liker eller sharer din side, så vises det på vedkommendes Timeline og kan ses af deres venner, og på den måde kan dit budskab spredes potentielle besøgende som ringe i vandet. Men hvilken knap skal du bruge?

Svaret er, at det er forskelligt!

Trykker en besøgende på share ud for din hjemmeside, et produkt eller en statusopdatering, så dukker der en boks frem, og kunden har her mulighed for at skrive lidt om, hvorfor han deler netop dette link eller denne statusopdatering. Som eksempel kan du se denne promotion på iPhone covers, som vi havde op til J-dag. Det fik en del shares, fordi folk gerne ville skrive lidt om, hvad det var, de delte, fx at folk måtte være hurtige og benytte sig af tilbuddet, mens det var der.

Når en besøgende trykker på like ud for enten et produkt, din hjemmeside eller en statusopdatering, så vises det på deres tidslinje og vedkommendes venners nyhedsfeed. Desuden så gemmes der på vedkommendes tidslinje en liste over de sider, som vedkommende har liket.

Det er derfor bestemt nemmest at like noget, og I vil også se, at en statusopdatering typisk har mange flere likes end shares. Og hvis en person liker din Facebook page, så optræder dine statusopdateringer i hans nyhedsfeed fremover og skaber mere salg!

Knapper på din hjemmeside.

Uanset om du har en blog, en webshop eller noget helt andet, så er det ekstremt vigtigt, at du giver dine besøgende mulighed for at dele, hvad de køber. På den måde kan du skabe nye kunder og trafik til din webshop. Jeg har fx en lille webshop, der sælger covers til iPhone, og allerede på første side kan folk like min shop og dermed se, hvad jeg skriver fra min Facebook page.

Ved hvert produkt er der desuden også en like-knap, så folk kan dele, hvad de ser, med deres venner. Se fx beskyttelsesfilm til iPhone 4. Her kan mine besøgende trykke like og deler så mit produkt med deres venner. Og de forlader ikke en gang webshoppen for at gøre det.

Konklusion

Du er nødt til at prøve dig frem for at finde ud af, hvad der virker bedst for din webshop. Som udgangspunkt vil jeg anbefale at bruge share på dine artikler og like på din butik og dine produkter.

God vind med at skabe salg!

?