Danskernes internetvaner

Date Added: December 9, 2010

Author: Peter Christoffersen

Danskernes internetvaner har ændret sig drastisk igennem det sidste årti, og den gennemsnitlige dansker bruger nu mere og mere tid på internettet. En undersøgelse foretaget af Danmarks Statistik viser, at 86 procent af den danske befolkning har adgang til internettet, hvilket er en stor stigning i forhold til samme måling i 2004, hvor 73 procent af de adspurgte angav, at de havde adgang til internettet. Undersøgelsen viser endvidere, at 72 procent af den danske befolkning bruger internettet dagligt. Et resultat af denne udvikling er, at flere og flere danskere køber varer og ydelser over internettet: to ud af tre danskere har som et resultat heraf handlet på nettet indenfor det sidste år. Denne udvikling stiller store krav til de danske virksomheder, og den måde de markedsfører sig på. Internettet har udviklet sig til at være en stor markedsplads, hvor forskellige virksomheder kæmper om at præsentere deres produkter for potentielle kunder, og dermed skabe en øget omsætning. Men hvordan gøres dette, og endnu vigtigere, hvordan skiller man sig som virksomhed ud fra den store mængde af virksomheder der til en vis grad har det samme mål som en selv, nemlig at tiltrække nye kunder?

En virksomheds hjemmeside er et vigtigt parameter i forsøget på at tiltrække nye kunder. Mange danske virksomheder har specialiseret sig i at designe og implementere hjemmesider der har til formål at tiltrække nye kunder, og dermed øge trafikken på en given hjemmeside. Men hvad er det lige der gør, at flere vælger at klikke sig ind på ens hjemmeside, og vigtigst af alt, fortsætte med at komme tilbage? En dynamisk hjemmeside, hvor man integrerer forskellige Flash-baserede elementer, kan i mange tilfælde vise sig at være et uvurderligt hjælpemiddel i bestræbelserne på at skabe en hjemmeside som differentier sig fra ens nærmeste konkurrenter.

Det at skabe en hjemmeside ved hjælp af et CMS system kan også være medvirkende til at skabe en hjemmeside, som ens konkurrenter ikke kan måle sig med. Et sådan system gør det netop muligt at skabe meget dynamiske hjemmesider, som samtidig er nemme at opdatere når dette er nødvendigt. De virksomheder som specialiserer sig i at udvikle og designe hjemmesider vil oftest være i stand til at udarbejde en hjemmeside som skiller sig ud fra ens konkurrenter, hvilket på lang sigt kan sikre en øget omsætning.