Köpenhavn M

Date Added: July 3, 2010

Author: Reda Belmadani

Kategori:

”Vi har kun skærpet i toppen af de muligheder, der ligger i Øresund samarbejdet, om det så gælder indenfor Life-science eller indenfor andre brancher.”

Charlotte Ahlgern, CEO for Forkningsparken Medeon i Malmø

Köpenhamn M – Malmø en ny bydel i København

Men hvad med Köpenhavn M, M for Malmø. Okay, Malmø er svensk, men efter vi fik Øresundsbroen i 2000, er Malmø flyttet tættere på.

Hvorfor ikke også tage til Malmø og lave business? Fra København til Malmø City er der 30 minutter i bil. Fra København til Århus er der 3 timer i bil.

Omverdenen har også fået øje på de muligheder, Øresundsregionen kan tilbyde. Toyota har flyttet deres lager af biler, som servicerer hele Nordeuropa fra Stockholm til Malmø.

Samtidig har virksomheder, som Microsoft, Mercedes-Benz, Nokia, L’Oréal, Eli Lilly, Biogen Idec, Bayer, Motorola, og japanske Pharmaceutical Yamanouchi valgt at lægge deres skandinaviske hovedkontor i Øresundsregionen.

The Economist Intelligence Unit (EIU) har kåret Kastrup Lufthavn som en af de mest effektive lufthavne i Europa, hvilket er meget vigtigt for at have en god forbindelse til omverdenen, og EIU udtaler, at Danmark har en af verdens bedste miljøer for business, og at vores arbejdskraft er meget mobil, og at danskeren lever et liv med høj kvalitet, og er bedre til at tage nye teknologier til sig.

LET’S DO BUSINESS på besøg i Turning Torso

Vi er på 51. etage, den er unik, udsigten. Vi er cirka 179 meter over havet. Vi har Øresundsbroen på vores venstre hånd, og den nordsjællandske kyst på vores højre side.

Øresund ligger for vores fødder, og vi kan følge med i Toyotas fragtskib, som er i gang med at læsse biler ombord og måske er på vej til Nordnorge eller Letland.

LET’S DO BUSINESS er blevet inviteret af Mattias Tönnheim og Uffe Erup Larsen fra Samurai PR, som er en solstrålehistorie, når vi taler om samarbejde på begge sider af sundet.

Mattias er svensk, og Uffe er dansk, men før de lærte hinanden at kende, levede de et parallelt liv på hver side af sundet.

Begge arbejdede de med kommunikation og ejede hver deres bureau, de har børn på stort set samme alder og har de samme fritidsinteresser.

I 2004 fik Uffe en opgave om Øresund og tog fat i Mattias for at få en svensk side af opgaven løst.

Samarbejdet gik over alle forventninger og, som Uffe fortæller, lå det i luften, at samarbejdet skulle forsætte. Synergien var for stor til at lade være.

For selv om der er mange ligheder, så er der også forskelligheder, som man skal være opmærksom på. Derfor er en lokal samarbejdspartner guld værd, én som kender den lokale forståelse og har et kendskab til nuancerne i det lokale nærområde.

Det blev derfor til Samurai PR, hvor Mattias har ansvaret for den svenske side, og Uffe for den danske.

Malmø By

Malmø er Sveriges tredjestørste by med sine 270.000 indbyggere og er nu brofast med København.

Det virker som om, at borgerne i Malmø tænker mere København, end danskerne tænker Malmø.18.500 biler krydser hver dag Øresundsbroen – et tal man forventer vil stige til 39.000 biler pr. dag i 2017.

25 millioner mennesker krydsede broen i 2007 – ca. 70 % var svenskere eller kom fra Sverige. København er en hovedstad, og det er Malmø ikke, men Malmø står ikke tilbage for at gøre byen til en international by med ny metro, nye områder for handel og kulturliv.

Og fremtidens kunder er også københavnere. Med en svensk krone som ligger ca. 25% under den danske krone og med et udsalg på 25 % på en vare, giver transporttiden lige pludselig mening.

Den genvundne stolthed

Mattias fortæller om Turning Torso, at da ideen om Turning Torso blev fremlagt, blev den stærkt kritiseret af Malmøborgerne, som så det som et egoist projekt og et fadersymbol, der ingen formål tjente.

Men borgerne i Malmø har et helt andet syn på byggeriet i dag. Turning Torso står i dag som et symbol på Malmøs genvundne stolthed og som et manifest for en ny tid for Malmø.

Mattias er fuld af begejstring over mulighederne og fremtiden for Øresundsregionen, og han er overbevist om, at der skal sættes meget mere turbo på for at udnytte mulighederne i et samarbejde mellem vores to lande.

Mattias ser sig selv som svensker, men han ser også sig selv som europæer og især som øresundsborger.

Om fremtiden for hans børn er Mattias endnu mere sikker. De nye generationer vil vokse op og kende til de nye muligheder. Det vil være lige så naturligt at gå i skole i enten Roskilde, Lund eller København, gå i byen i Malmø eller i Købehavn, se fodbold i Parken den ene uge for at se Malmø FF den næste.

København og Malmø bliver større konkurrenter på, hvor vi forbrugere skal bruge vores tid og penge.

Mattias synes med fordel, at børn i folkeskolen skal have svensk eller dansk som et mere seriøst fag, fordi vi kommer til at få mere med hinanden af gøre i fremtiden. Det er naturlig del af globaliseringen.

Skal vi klare os i den nye verden, må vi være bedre til at samarbejde og forstå hinanden bedre, og det gør vi ved at tale samme, fortæller Mattias.

WWW.LETSDOBUSINESS.COM