Biler og cykler på vejene: Lær at køre side om side

Date Added: marts 28, 2011

Author: Bjørn Andersen

I Danmark har vi mange cykelstier. Vi har også mange veje. Vi har mange cykler, og vi har mange biler. I forhold til andre vestlige lande har vi flere cykler end biler. Det skyldes måske, at Danmark er et lille land – man kan jo faktisk cykle fra den ene ende af landet til den anden på en weekend, hvis man er i god form. Cykler er relativt billige at købe, kræver ikke meget vedligeholdelse, og cykling er god motion.

Måske har vi færre biler end cykler end andre lande, fordi biler er meget dyre at købe i Danmark. Måske skyldes det, at vores offentlige transportsystem, særligt i byerne, er ganske velfungerende. Selvom det måske ikke ligefrem er billigt at købe enkeltbilletter eller periodekort til bus og tog, er det i hvert fald billigere end at købe bil, betale bilforsikring, synsafgift, service og værkstedsreparationer, f.eks. udbedring af skade på bilglas, for ikke at tale om benzinudgifter.

De allerfleste danskere har en cykel, og en hel del har både en cykel og en bil. Langt de fleste danskere bruger deres sikkerhedssele i bilen. Mens langt de fleste børn bruger cykelhjelm, er det kun inden for de sidste ti år, at det er blevet almindeligt blandt voksne. Sikkerhedssele og autostol i bilen er lovpligtigt, mens cykelhjelme ikke er.

Netop fordi vi har så mange cykelstier, kan det være svært for både bilister og cyklister at køre på den samme vej i byer, hvor der ikke er cykelstier. Særligt i kryds og ved sving kan det være farligt at være cyklist, da bilisten har mange blinde vinkler og skal holde øje med mange andre ting i trafikken, bl.a. andre biler og lyskurve. Særligt lastbiler er problematiske i bytrafik, da chaufføren har flere blinde vinkler end i en personbil, og bremsehastigheden er langsommere. Det samme kan siges om cykler med lad eller cykeltrailere.

Det kan være svært at udvise det nødvendige hensyn, hvis der er myldretid for både bilister og cyklister. Trafikkulturen mellem bilister og cyklister kunne være bedre i Danmark. Cyklister bør gøre mere ud af at vise tydeligt af ved sving og stop, og bilister bør holde god afstand til cyklister og udvise hensynsfuld kørsel.

Man skal have kørekort for at køre bil. Det skal man ikke for at køre cykel. Børnenes Trafikskole og Rådet for Sikker Trafik gør et stort arbejde for, at cyklister har god trafikviden og kører hensynsfuldt efter lovgivning. Det er vigtigt, at cykler og biler kører hensynsfuldt side om side, også selvom det er myldretid.