Helårsdæk vinder frem – Læs om bildæk her

Date Added: September 16, 2015

Author: Jonas Jørgensen

?

Normal 0 21 false false false DA JA X-NONE /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:”Tabel – Normal”; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:””; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:”Cambria”,serif; mso-ascii-font-family:Cambria; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Cambria; mso-hansi-theme-font:minor-latin;} Disse ting er alle besværlige, dyre, og det er ting, som de fleste danskere ikke gerne bruger meget tid på. At være ejer af en bil kræver noget tidsmæssigt, men der er også forskellige metoder, hvor du både kan spare tid, undgå regelmæssige irritationer over bilen, og ikke mindst kan du spare penge.

En af disse metoder går ud på, at du kan bruge helårsdæk. Dermed undgår du, at du skal skifte dæk hvert halve år, når sommer bliver til vinter, og når vinter bliver til sommer.
Der er åbenbart mange danskere, som finder idéen omkring helårsdæk tiltalende. Helårsdæk vinder i hvert fald frem i stigende grad.

Men hvad er et helårsdæk? Hvad skal man tænke på, når man skifter til helårsdæk?

Der er egentlig ikke nogen bestemt dæktype, som kaldes helårsdæk. Der er dog nogle fabrikanter, som reklamerer for deres dæk som ”helårsdæk”. Hovedegenskaben ved helårsdæk er, at der står M+S på dækket. Dette står for ”mud + snow”, hvilket på dansk betyder mudder og sne. Dækkene bliver kategoriseret som vinterdæk, og dette skyldes primært, at deres dækmønstrer er grovere og dybere, end dem, som man finder på sommerdæk. Dog forsøger fabrikanterne at lægge både vinter- og sommeregenskaber i samme dæk, og dette er de efterhånden blevet så gode til, at helårsdæk er blevet gode selv på glatte veje. Man bliver dog råddet til at passe meget på, hvis man skal ud at køre på glatte veje med helårsdæk. Der er dog flere og flere mennesker, der synes, at helårsdæk er et super kompromis. Med dem slipper man for at skifte dæk hele tiden, og man er altid sikret en god stabilitet på vejene, uanset hvordan vejret er.

Man skal tænke meget over, hvilke kørselsbehov man har, når man skal til at vælge type af dæk. Hvis man er typen, der ikke absolut skal ud at køre, for eksempel på arbejde, når der er sne og glatte veje, så kan helårsdæk være en rigtig god løsning. Helårsdæk har gode egenskaber til alle slags vejr, dog uden at de er sublime til nogen af disciplinerne. Det vil sige, at man skal passe ekstra meget på, hvis man kører med helårsdæk, og det pludselig bliver meget vådt på kørebanen, eller det måske begynder at sne og vejene er glatte.
Helårsdæk dækker alle behov nogenlunde og lidt til, men de er ikke superdæk, som kan klare selv den værste snestorm eller andre former for ekstremt kørselsvejr.

Men der er mange, som ikke har de store kørselsbehov. For eksempel kunne det tænkes, at ældre mennesker med bil måske vælger helårsdæk, da de alligevel i mange tilfælde med ekstreme vejrforhold vælger at holde sig indendørs. Hvis ældre mennesker vælger at køre med helårsdæk, så sparer de også penge ved ikke at skulle sende bilen til værksted hver gang de skulle have skiftet dæk.
Nogle helårsdæk er bedre end andre, og der er helt klart nogle, som ikke er anbefalelsesværdige. Men så er der til gengæld også nogle helårsdæk, der virkelig overrasker i form af, at de kan klare virkelig udfordrende vejrsituationer. Dette kommer selvfølgelig også an på, hvilken slags bil man har. Men der er flere og flere, der gør sig erfaringer med, at helårsdækkene klarer sig rigtig godt selv i glat føre.

Det er blandt andet også derfor, at helårsæk vinder frem. Teknologien er simpelthen blevet så meget bedre hos fabrikanterne, så dækkene både holder længere og er sikrere på vejene.
Der er dog nogle parametrer, som du skal holde øje med, hvis du vælger helårsdæk, blandt andet det, at helårsdæk ikke holder lige så længe som for eksempel et sommerdæk, og dette skyldes jo, at helårsdæk bliver kørt med året rundt, og derfor er der større slid på dem hvert år, end der for eksempel er på sommerdæk.

?