Når eSupermarkedet slår igennem lydmuren

Date Added: marts 9, 2015

Author: MrRokkjer

Man har fx ramt bølgen og rider nu på en vækstbølge uden lige. De ansætter flere medarbejdere. De udvider leveringsområdet. De udvider leveringstiderne. De får bedre service. De får flere billige varer på onlinehylderne.

Mange nye forbrugere hopper på vognen. Det bliver mere almindeligt acceptabelt og hverken aparte eller sjældent. Antallet af udbydere vil eksplodere og mange flere nichebutikker vil se dagens lys. Lokaleomkostningerne er de samme på internettet uanset om du hedder Coop, Dansk Supermarked eller Kurts madhus.

Prisen vil altid være et konkurrenceparameter, men det er langt fra det eneste. Der vil både være plads til både økologiske, slankende, børnemad, sunde og alle mulige andre inden for kategorien af dagligvarer online.

Så længe at de mindre formår at dele transportomkostninger, så vil de kunne hamle op med stordriften fra Coop og Dansk supermarked. Og når først den er minimeret, ja så kan forbrugerne se frem til bedre servicevilkår og mangfoldighed i den hårde konkurrence, som kommer til at veje tungere på markedet.

Forsvinder de fysiske supermarkeder?
Der er rigtig mange ulemper ved at handle ind, som man finder ud af er rigtig lækre at slippe for når man gør det online i stedet. Tomme flasker de ikke modtager, køen lang, flaskeautomaten virker ikke og man venter på en teknikker, udsolgte varer så man bliver nødt til at handle flere steder for at få mad til festmiddagen. Der er det med at bære varerne hjem. Du går op og ned af gangene og tager denne byrde for givet, men med onlinehandel, så kan du blot lave en digital indkøbsseddel og så genbruge alle dine køb igen og igen. Så har du klaret indkøbbet på rekordtid.

Inden længe vil vi også se at de store spillere vil gå fra dagligvarer til dagligvarer og non-food artikler, ligesom man ser det i Bilka og Føtex. Så kan du også spare indkøbsturen til byen for at købe gaver ind til weekenden fødselsdag, barnedåb eller bryllup.

De små indkøbsgrupper
Herunder hører de svagtseende, dårligt gående og dem med dårlig ryg, gigt og andre funktionshæmmende lidelser. Små er så meget sagt, de udgør op til 38% af dem som er dagligvarerindkøbere. Hvad tror du de siger til mad leveret direkte til døren? Flere af de eksisterende online supermarkeder tilbyder nu også at bære varer ind til køleskabet og for få et par ekstra kroner stiller de såmænd også varer helt ind i køleskabet og lukker døren pænt efter sig. Se så taler vi om en service, der kan konkurrere med hjemmehjælperne og indtjeningspotentialet bliver derved enormt for de digitale supermarkeder.

Den travle moderne familie
Fænomenet er tiltagende – Familierne kan dÃ¥rligt fÃ¥ hverdagen til at hænge sammen. NÃ¥r det skal gÃ¥ hurtigt mister vi motivationen og inspirationen til at skabe noget kærlighed til hverdagsmaden. Her kommer de gode online supermarkeder til at skulle skabe sig en niche. Flere niche online butikker tilbyder nemlig at man kan købe hele forpakkede kasser med med rÃ¥varer til 7 lækre hverdagsretter pakket  doseringsvenligt og klar til tilberedning pÃ¥ 20-35 minutter med opskrift – Det kommer til at boome om fÃ¥ Ã¥r.

Hvordan ser fremtidens supermarked ud?
Får de først styr på fragten, så det ikke er dyrt kan de fysiske supermarkeder helt uddø på få år.

Der er flere online supermarkeder end nu det er helt sikkert. På en så stort marked kan mindst 9-14 store supermarkeder sagtens overleve. Dvs. at når de for alvor får taget sig sammen og rykket på denne violin, så ser vi både , Fakta, ISO, Gobi, Kvickly, Føtex, Netto, Kiwi, Lidl og SparQuick med diverse onlineinitiativer som kommer os forbrugere til gode. Så ja det bliver ikke kun kedeligt at handle ind på nettet fremover.

�