Vil du tabe fedt på hofterne? Drop løbeturen.

Date Added: September 28, 2014

Author: Jonas Jørgensen

Cardio træning øger ikke fedtforbrændingen.

Når ordet cardio bliver nævnt, menes der træning som giver høj puls i længere tid ad gangen, som for eksempel løb eller cykling. Denne form for træning bliver af mange set som den man skal bruge hvis man gerne vil tabe sig, men det er forkert. Cardio træning forbrænder nemlig stort set kun kulhydrater, og derfor ikke den fedt som kroppen har gemt til side. Man kan ligefrem sige at cardio træning har den modsatte effekt, da den gør kroppen mere effektiv og nedsætter stofskiftet sådan at kroppen skal bruge færre kalorier på at holde vægten ved lige.

Dermed er det ikke sagt at cardio træning ikke er godt, for det er bestemt sundt, og man kommer i god form. Det kan kun være godt for dig at lave cardio træning, men hvis du ønsker at tabe fedt på hofterne, er det ikke her du skal begynde.

Styrketræning er det du vil have.

Vil du tabe fedt på hofterne, bør du begynde at dyrke styrketræning. Styrketræning virker fordi du konstant nedbryder musklerne i kroppen, kroppen vil så bruge de næste par dage på at genopbygge dem. Derfor vil du opleve at det virker til at holde kroppen i gang med at arbejde, frem for at stoppe når du er færdig med at dyrke det, som er tilfældet ved cardio træning. Ved styrketræning arbejder kroppen med høj intensitet i kort tid ad gangen, dette gør at de muskler som bliver belastet vil få en masse mikroskopiske skader, som kroppen derefter ønsker at få lavet igen. Når kroppen opbygger muskler bruger den fedt, som den omdanner til mulkelvæv, og som den derefter bruger til at reparere den ødelagte muskelvæv efter træningen. Samtidigt med at musklerne bliver repareret, vil kroppen forstærke fibrene i musklerne. Der kommer derfor ikke flere muskelfibre når musklerne bliver større, de bliver i stedet kraftigere og du vil derfor opleve at dine muskler på sigt vil blive større og at du kan løfte mere.
Få eventuelt hjælp til at ligge et effektivt styrketræningsprogram hos en personlig træner

Du bliver ikke bodybuilder på en dag

Mange kvinder har nogle bekymringer ved at skulle lave styrketræning, de tror at så snart de løfter noget tungt, bliver deres muskler kæmpe store, og de kommer til at ligne bodybuildere. Dette sker ikke. Det tager lang tid, og meget træning, for at komme til at ligne en bodybuilder. Som hovedregel har mænd lettere ved at danne muskelmasse og de vil derfor have lettere ved at få store muskler, som nogle vil mene er pænt. Selv hos mænd tager det årevis af hård træning at træne sig op til det. Kvinder har ikke den samme evne til at få store muskler som mænd, så der er intet at frygte. Hvis du dyrker styrketræning vil dine muskler selvfølgelig blive større, men du vil få et tonet udseende, som gør din krop fastere og ikke så blød og slatten som den var før.

Dine muskler bliver større.

Når du dyrker styrketræning med det formål at forbrænde fedt, vil en del af den fedt du taber blive omdannet til muskelvæv. Du får derfor større muskler, og større muskler kræver mere energi at have end små muskler. Det er også derfor at muskler forsvinder igen hvis du ikke holder dem ved lige. Kroppen beslutter at du ikke har brug for dem, hvis du ikke bruger dem, og at du ikke behøver at bruge al den energi det kræver at holde dem ved lige. Eftereffekten ved styrketræning er nemlig at du kommer til at forbrænde flere kalorier når du ikke laver noget, bare for at holde musklerne ved lige. Du vil derfor opleve at det er lettere at holde en kost som du kan lide, da du har lov til at indtage flere kalorier de dage hvor du ikke træner. Af den simple grund at din krop bruger mere energi på at holde dine muskler ved lige end den gjorde før.

Cardio nedsætter dit stofskifte ved at gøre den mere effektiv til at holde kroppen i gang. Dette betyder at du vil bruge færre kalorier når du ikke laver noget, og at du derfor ikke kan tillade dig at spise lige så meget. Styrketræning har den modsatte effekt, og giver dig større muskler som kræver en masse energi at holde i gang, konstant. Du vil derfor opleve at du bruger flere kulhydrater, selv de dage hvor du ikke laver så meget.

Læs mere om fedttab på mave og hofter her