Skal du være en hurtigere løber ?

Date Added: May 9, 2011

Author: Martin

<

Mange løber den samme tur i skoven et par gange om ugen, og det er sundt og godt for helbredet.

Men hvorfor ikke bruge tiden med træning til at blive endnu bedre når man nu alligevel har fået løbetøjet på ?

Ved at variere sin løbetræning, og f.eks. indlægge nogle spurter eller temporyk vil man presse kroppen på en anden måde, og resultatet vil være en bedre kondition.

Det er ganske simpelt at få lidt variation ind i sin løbetræning, og vi vil her komme med et par eksempler på hvordan:

Lav fartleg

Denne øvelse er en klassiker, som mange har brugt. Ideen er at man “leger” med tempoet på sine almindelige løbeture. Løber man i byen kan man f.eks. bruge lygtepæle, hvor man for hver 5. minut laver spurter mellem 1 eller to lygtepæle. I pauserne jogger man roligt. Man kan også bruge gadehjørner, røde huse, blå biler osv. kun fantasien sætter grænsen. Det vigtig er at få farten godt op på løbeturen, så kroppen vænner sig til at løbe hurtigere.

Bakkespurter

Bakkespurter er rigtig gode til at forbedre løbe konditionen. Når man løber op ad en stejl bakke bruger man de store muskelgrupper i låret, og de kræver en masse ilt fra blodet, så hjertet skal pumpe hårdt for at kunne følge med.

Du finder en bakke på 2-300 meter, og laver f.eks. 5 spurter. Pausen er gåturen ned ad og måske 20-30 sekunder til at få pulsen helt ned. Denne løbeøvelse kræver at du laver en grundig opvarmning og evt. lidt udstrækningsøvelser inden du sætter i gang.

Brug et løbeprogram

Skal du have endnu mere styr på dit løb skal du overveje et løbeprogram. Et løbeprogram strukturerer din løbetræning, og vil give dig en plan frem til dit halvmarathon eller marathon eller en anden distance som du ønsker at løbe.

Så find dit løbeprogram nu !